„EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA – MODELE REALIZACJI I FINANSOWANIA INWESTYCJI JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO, W TYM Z UDZIAŁEM SEKTORA PRYWATNEGO”

„EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA – MODELE REALIZACJI I FINANSOWANIA INWESTYCJI JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO, W TYM Z UDZIAŁEM SEKTORA PRYWATNEGO”

Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury

Szanowni Państwo,

 

uprzejmie informuję,  iż w dniach 22 – 23 maja 2023 r. w Łowiczu, Restauracja Polonia, ul. Stary Rynek 4 oraz w Płocku, Hotel  Starzyński, ul. Piekarska 1, 09-400 Płock Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury organizuje szkolenie oraz wyjazd studyjny dla kadry zarządzającej JST pn. „EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA – MODELE REALIZACJI I FINANSOWANIA INWESTYCJI JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO, W TYM Z UDZIAŁEM SEKTORA PRYWATNEGO”.

 

Adresaci szkolenia: kadra zarządzająca JST, w tym: wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, starostowie i skarbnicy JST oraz osoby odpowiedzialne za gospodarkę komunalną, inwestycje, ochronę środowiska oraz finanse samorządowe.

 

Cel szkolenia: ograniczenie zużycia energii i zmniejszenie ilości odpadów to kwestie o coraz większym znaczeniu dla UE. W 2007 r. przywódcy UE wyznaczyli cel dotyczący zmniejszenia rocznego zużycia energii przez Unię o 20% do 2020 r.
W 2018 r. w pakiecie „Czysta energia dla wszystkich Europejczyków” wyznaczono nowy cel zmniejszenia zużycia energii o co najmniej 32,5% do 2030 r.  Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę i wynikającym z niej kryzysie energetycznym Unia zgodziła się na szybkie zmniejszenie swojej zależności od rosyjskich paliw kopalnych dużo wcześniej niż w 2030 r. dzięki większej oszczędności energii.

Zapewnienie efektywności energetycznej coraz częściej uznaje się nie tylko za środek zapewniający zrównoważone dostawy energii, ograniczający emisje gazów cieplarnianych, zwiększający bezpieczeństwo dostaw i ograniczający wydatki na import energii, lecz także za promowanie konkurencyjności UE. Efektywność energetyczna jest zatem strategicznym priorytetem unii energetycznej, a UE promuje zasadę „efektywność energetyczna przede wszystkim”. Trwają rozmowy na temat przyszłych ram polityki na okres po 2030 r.

W obliczu kryzysu energetycznego polskie miasta i gminy próbują uniezależnić się od zewnętrznych dostaw energii. Dążąc do efektywności energetycznej i zmniejszenia wydatków na energię, polskie samorządy najczęściej stawiają na fotowoltaikę i termomodernizację budynków komunalnych. Coraz częściej sięgają też po instalacje biogazowe, pompy ciepła, geotermię, a nawet wodór.

Energetyka i ciepłownictwo przy obecnych podwyżkach cen uprawnień do emisji zanieczyszczeń, gazu, ropy naftowej czy innych paliw, stają się olbrzymim problemem finansowym tak dla samych zakładów, jak i gmin, które często są ich właścicielami bądź współwłaścicielami. Zwłaszcza, że w konsekwencji problemy te dotyczą wielu lokalnych usług dla mieszkańców, do których świadczenia potrzeba dużych ilości prądu. W tej sytuacji posiadanie własnych źródeł energii, tańszych niż to, co oferują monopoliści, niewątpliwie może spowodować znaczne oszczędności. Dlatego w interesie każdej gminy powinno być uzyskanie jak największej efektywności energetycznej budynków publicznych i wyposażenie jej w technologie EE stosowane w celu zmniejszenia zużycia energii lub zastąpienia stosowania paliw kopalnych odnawialnymi źródłami energii oraz choć częściowej samodzielności energetycznej.

Możliwości i sposobów na osiągnięcie tego celu jest wiele,  co zaprezentowane zostanie na szkoleniu a poparte także przykładami dobrych praktyk w tym zakresie.

Kolejnym z zagadnieniem omawianym na szkoleniu będą możliwości finansowania inwestycji w zakresie efektywności energetycznej.

Podmioty publiczne często natrafiają na trudności w gromadzeniu środków finansowych na przeprowadzenie inwestycji i  mogą nie być w stanie sfinansować całego programu inwestycji ze środków publicznych. Wymaga to od nich nadania priorytetów dla poszczególnych inwestycji, co często oznacza pominięcie inwestycji w zakresie EE. Dodatkowo, zdolność podmiotów publicznych do uzyskania dźwigni finansowej jest coraz bardziej ograniczona. W niektórych przypadkach może to wynikać z ograniczeń nałożonych przez ramy regulacyjne lub z niemożności zwiększenia poziomu zadłużenia przy jednoczesnym przestrzeganiu ostrożnościowych zasad zaciągania pożyczek. 

Głównym powodem zawarcia umowy PPP w zakresie EE jest chęć uzyskania lepszej jakości usług i zabezpieczenia należytego wykonania umowy poprzez przeniesienie ryzyka, a także mobilizacja finansowania przez sektor prywatny. Finansowanie ze strony sektora prywatnego umożliwia znaczące zwiększenie zakresu operacji w zakresie EE w budynkach. Dodatkowo, w przypadku ograniczeń pożyczkowych doświadczanych przez organy publiczne, PPP może stanowić atrakcyjne rozwiązanie, gdyż prywatni wykonawcy mogą finansować projekty poprzez mechanizmy różniące się od formalnych pożyczek; dodatkowo mechanizmy takie mogą być dostosowane do konkretnych przepływów pieniężnych danego projektu.

Polityka Rządu w zakresie rozwoju PPP  w nowej perspektywie finansowej 2021 - 2027 zakłada wykorzystywanie PPP jako alternatywnej, równoważnej z tradycyjnymi metodami realizacji zadań publicznych, co potwierdza dokument „Polityka Rządu
w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego”
przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2017 r., który  jest pierwszą rządową kompleksową wizją rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce a jej głównym celem jest zwiększenie skali i efektywności inwestycji realizowanych w formule PPP oraz właśnie zakończone konsultacje społeczne projektu Polityki Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego do roku 2030.

 

Forma zajęć: wykład z dyskusją moderowaną – 22 maja br.; wyjazd studyjny – 22 - 23 maja br.

 

Szkolenie poprowadzi:  Bartosz Korbus, założyciel Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, uczestnik licznych projektów z zakresu realizacji zadań publicznych we współpracy z sektorem prywatnym m.in.: dotyczących tworzenia i finansowania infrastruktury energetycznej, transportowej, ochrony środowiska oraz sportowo-rekreacyjnej. Posiada doświadczenie w projektach dotyczących budowy infrastruktury biurowej i mieszkaniowej służącej wykonywaniu zadań publicznych we współpracy z sektorem prywatnym, doradza dla sektora prywatnego (projekty rewitalizacyjne z komercjalizacją), organizuje, współorganizuje i prowadzi szkolenia na temat PPP, dotacji UE oraz gospodarki komunalnej, doradza w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego i funduszy dotacyjnych (unijnych i krajowych) – doradztwo dla samorządu i administracji rządowej oraz sektora prywatnego (ponad 50 projektów) – analizy przedrealizacyjne, studia wykonalności, testy rynkowe i doradztwo prawno-ekonomiczne. Redaktor naczelny i wydawca FORUM PPP, pierwszego w Polsce czasopisma branżowego poświęconego ppp.

Projekt  współfinansowany ze środków  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

Projekt współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

Realizowane projekty

maj 2021 - wrzesień 2023 projekt „Wymagania prawne dotyczące ochrony środowiska - szkolenia dla pracowników JST”
maj 2021 - wrzesień 2023 projekt  „Wymagania prawne dotyczące ochrony środowiska - szkolenia dla pracowników JST”

Ostatnio realizowane programy

luty 2017 – maj 2018 projekt „Nowe prawo ochrony środowiska – szkolenia dla pracowników samorządowych”
luty 2017 – maj 2018 projekt „Nowe prawo ochrony środowiska – szkolenia dla pracowników samorządowych”

ul. Świętojańska 1, 99-400 Łowicz
tel./ fax 46 837 53 20,
tel. 46 838 12 54,   535 416 648,  797 862 009
spigdb@bzura.pl